reklama
20 listopad 2024

ZRID na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74

zdjęcie: ZRID na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74 / v23128518
v23128518
Wojewoda świętokrzyski Józef Bryk wydał w środę decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S74 Przełom Mniów – Kielce Węzeł Zachód. Planowane zakończenie inwestycji, której koszt wyniesie blisko 540 mln zł, to druga połowa 2026 roku.
REKLAMA

Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.

Inwestycja w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma duże znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.

„Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Na tym odcinku ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa” – powiedziała PAP Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.

Dodała, że droga ekspresowa S74 ułatwi przejazd między województwami?łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają też bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.

Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych, Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74).

„Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów” – podkreśliła Pawelec-Buras.

Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.

Koszt inwestycji, którą zrealizuje w systemie Projektuj i buduj konsorcjum z liderem Mirbud, wyniesie ok. 537,7 mln zł. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2026 roku.

Obecnie w realizacji jest sześć odcinków S74 o łącznej długości ok. 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2, a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.

W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Zakończenie prac planowane jest na przyszły rok. Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które planowane są do 2026 roku.

„W tym roku złożyliśmy wnioski o ZRID dla inwestycji na odcinkach S74 granica woj. łódzkiego – Mniów, węzeł Kielce Zachód – Kielce i Łagów – Opatów. Zgodnie z podpisaną w marcu 2024 roku umową wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów o długości 30 km powinien zostać złożony w I kwartale przyszłego roku” – poinformowała rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.

Pawelec-Buras zaznaczyła, że po zakończeniu realizacji tej inwestycji w 2028 roku, trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko.

Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 mld złotych. (PAP)

Autor: Janusz Majewski

maj/ mmu/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Chodzież
7.7°C
wschód słońca: 07:59
zachód słońca: 15:38
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Chodzież